Uitgelicht: Johan van Aalst (Berkel)

Uitgelicht: Johan van Aalst (Berkel)

BERKEL EN RODENRIJS – Hij en de damesafdeling van Berkel zijn niet in blinde paniek. Niet echt geschrokken, maar helemaal lekker zitten algemeen manager van de damesafdeling en het bestuur van de club deze zomer sinds het wegvallen van de shirtsponsor van de eersteklasser niet. “We weten dat er sprake is van een crises en dat sponsoring vooral een kwestie van gunning is. Maar als je dan toch zonder naam van een bedrijf op het shirt van de dames komt te zitten, dan is dat geen lekkere warming-up naar het nieuwe seizoen.”

Van Aalst staat bekend om zijn opgeruimde karakter en doet derhalve zes weken voor de start van de competitie niet aan doemscenario’s en zwarte perspectieven op de nabije toekomst. “De bestaan ook niet,” aldus de Berkelaar. “We doen bij de dames altijd rustig aan en geen rare dingen. We gaan bijvoorbeeld alleen naar de verre uitwedstrijden naar IJzendijke of oostkapelle met een grote bus, want anders schieten de reiskosten de pan uit. Dichtbij reizen we zo veel mogelijk met auto’s en de niet te verre uitwedstrijden als Smerdiek en Reiger Boys vragen we soms ouders of rijden we met kleine busjes. Het wegvallen van sponsoren gaat zich vooral wreken in de extra zaken als aanschaf van het tenue voor de selectie en een teamweekeinde of ander uitje. Dat komt dan te vervallen en het shirt moeten de speelsters zonder sponsor zelf aanschaffen.”

Van Aalst gaat daar vooralsnog niet van uit. “We zijn met z’n allen hard aan het werk en het is vakantietijd, dus dat helpt ook niet helemaal mee. Maar we geloven er allemaal in dat we in september met een nieuwe naam op de borst van de dames aan de competitie beginnen. We praten in damesvoetbal niet over wereldbedragen. De club draagt jaarlijks ook bij en via balsponsoren hebben we ook een aardig potje, dus nogmaals de vaste kosten zijn zeker gedekt.” De Berkel-dames hadden tot het einde van het seizoen, waarin ze de districtsbeker wisten te veroveren en tot de halve finale van de strijd om de Regio Rijnmond Cup kwamen, supermarktketen C1000 op het shirt staan. “Het driejarig contract was afgelopen en bovendien ging de vestiging over van C1000 naar Jumbo. Dan kan ik mij voorstellen dat een ondernemer even andere prioriteiten heeft.”

C1000 in Berkel is altijd goed voor ons geweest en wij hebben altijd getracht het maximale voor het bedrijf terug te doen. En een overeenkomst loopt een keer af. Niets dan waardering voor de manier waarop we in de afgelopen drie jaar hebben samengewerkt, maar als een sponsor stopt, moet er een ander voor in de plaats komen. En nogmaals we hebben het niets over duizenden euro’s. De dames zijn nog niet verwend en nog met weinig tevreden. Dat maakt het werken voor deze afdeling van de club ook leuk. Vorig seizoen kregen ze de taart van Regio Rijnmondvoetbal, daar zijn ze nog oprecht door verrast. En nogmaals onze begroting is goedgekeurd, dus een sponsor zorgt voor een nieuw tenue met de juiste naam en het logo op de borst en extra budget voor een uitje of een klein trainingskamp.”

Van Aalst besluit; “Wij vragen de wereld niet, maar tegelijkertijd beseffen we dat de dames van Berkel niet de enige club is die bij bedrijven op de stoep staat. Maar ik denk wel dat ik mag zeggen dat we misschien we de leukste club zijn, met zeker de leukste meiden van de regio. Eigenlijk zijn de dames van een ideale sponsorpropositie, dus ik ben er heilig van overtuigd dat we voor de start van de competitie een hoofdsponsor hebben gevonden.  Welk bedrijf wil er nou niet op de borst van een prachtig stel meiden dat het in de eerste klasse ook nog eens goed doet.”